Huurovereenkomst opzeggen

Een huurovereenkomst met betrekking tot woonruimte eindigt niet door het verstrijken van de overeengekomen huurtermijn.

Wanneer kan de huur van een woning worden opgezegd?

3 minuten mr. Jeroen Kaspers huurrecht voor huurders 19 januari 2024 2024

Let op: een huurovereenkomst met betrekking tot woonruimte eindigt niet door het verstrijken van de overeengekomen huurtermijn. De huurovereenkomst wordt stilzwijgend verlengd én moet dus worden opgezegd. Opzegging is niet noodzakelijk wanneer er sprake is van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd.

Afhankelijk van wie er opzegt (huurder of verhuurder) geldt het volgende:

Opzegging woonruimte door de huurder

De huurder kan de huurovereenkomst voor woonruimte opzeggen. Op grond van de wet is de opzegtermijn voor de huurder gelijk aan de periode van de huurbetaling met een minimum van één maand en een maximum van drie maanden. Wanneer de huurprijs dus per maand wordt betaald (meestal), is de opzegtermijn dus één maand. Opzeggen op 12 december geldt dus per 31 januari.

Opzegging woonruimte door de verhuurder

Indien sprake is van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd kan de verhuurder de huurovereenkomst alleen opzeggen op basis van een wettelijke opzeggingsgrond. Voorbeelden zijn: slecht huurderschap, dringend eigen gebruik of het niet instemmen door de huurder met een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst. De verhuurder moet hierbij belangrijke opzeggingsformaliteiten in acht nemen. Wanneer de huurder niet binnen zes weken met de opzegging instemt, blijft de huurovereenkomst van kracht. De verhuurder moet dan naar de rechter om het einde van de huurovereenkomst te vorderen. Raadpleeg als verhuurder altijd én tijdig een huurrechtjurist wanneer u de woonruimte wenst op te zeggen.

Meer veelgestelde vragen over huurrecht voor huurders: